tisdag 6 oktober 2009

Gammal kvinnokraft...


Vackra gamla saker som gör en knäsvag...

Den som inte gillar gammalt tycker klart man är knasig,- men lycka är att finna fina gamla saker och få äran att fortsätta ta hand om dem...Så kände jag idag när vi plockade upp handvävda lakan med infällda spetsar, kökshanddukar i jättefin kvalitè med monogram, örngott av de ljuvligaste slag och dukar med en massa arbete bakom. Gammal kvinnokraft att värderas!
Just dessa tog jag hem och ska använda som duk när jag dukar til kalas. De är handvävda och ihopsydda på mitten.

Sen har jag tagit lite bilder vid ingången till Antikt & Kuriosa... Solen sken så vackert idag och visst är vitmossa fint?!


Det är fler och fler som hittar hit till min lilla blogg, det är verkligen roligt! Speciellt när folk säger att de läst här och tycker om det, heja er! Jag hoppas jag kan ge er lite inspiration. Själv finner jag MASSOR av inspiration i bloggvärlden och är så otroligt glad för alla dessa fantastiska människor man får kontakt med och vägarna det leder en på. Mer avslöjar jag inte idag...

Hoppas ni har en fin tisdag!

22 kommentarer:

Helen sa...

Vilka skatter du har fått tag på!

Sån tur att du uppskattar dessa underbara skapelser och låter de komma fram till allmän beskådan.

Det är dem verkligen värda!!

Mysiga höstbilder visar du, också!

Tack och kram!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Nämen, nu blev jag ju nyfiken! :o)
Håller absolut med, gamla lakan med spets gör mig knäsvag, tänk vilket arbete som ligger bakom.
Ha en härlig kväll,
Lydia

Änglarnas hus sa...

Håller helt med dig..det är viktigt att spara på dessa klenoder..tänk så myckte arbete som ligger bakom!!

Kram Sanne!

lottens vita och gröna sa...

hej sötis!

ohhh tänk dom kvinnorna, vad glaaaa dom måste vara där uppe i himlen när de finns såna som forfarande älskar deras handarbeten, ljuvligt att sova på och underbart att duka på!

sååå vackert du har där vid dörrn din, måste nog ut och norpa mossa snart innan allt stelnar!! varmkram lotten

Signe 1 sa...

Riktigt fina saker, håller med dig fullständig!!:-) Och visst är det kul med bloggandet och vad mycket skoj det leder till! Må gott, kram Sofia

Villa von Krogh sa...

Hei!
For en nydelig blogg du har. Jeg synes gamle ting er så vakre. Noen ganger kan jeg sitte å drømme meg bort i de nostalgiske tingene.

Ha en fin tirsdagskveld du med.
Klem Anine

Susanne sa...

Då är jag oxå jätte knasig;) Älskar oxå dessa härliga Lakan och örngott..Ljuvliga..Kram

H A N N A S - F O R M sa...

ÅÅÅÅ, det är ju så underbart med gamla linnelakan...önskar att ag hae flera. Den andra bilden uppifrån är helt underbar...vilket ljus...njuter!!!


KRAM till dig fån mig!
Hanna

vita drömmar och svarta tassar sa...

Nu har jag äntligen provat på att jobba med ädelgran en krans blev det...tack för insperationen...Ha en underbar vecka
kram wivi

Unknown sa...

Nydelige bilder av gamle broderier...vakkert kvinnearbeid.
Herlig inspirasjon fra inngangspartiet ditt...
God uke til deg !!
Klem...Ellen

Jenny sa...

Hej Mariette!

Åh så vackra gamla lakan du fått tag på:)

Inte så konstigt att du får fler o fler läsare av bloggen! Den är förstklassig! En av de vackraste enligt mig:)

Hmm, nu blev jag lite nyfiken på din sista mening i inlägget..;)

Kram Jenny

Rosenvit sa...

Nu "måste" jag ta mig samman och komma ner till dig, du har ju det sååå fint.
Ska höra med "Rosenskära" om vi kan träffas hos dig.

Kram
Anna

Lilla huset på prärien sa...

Hej Mariette!

Det finns verkligen hur mycket gamla fina saker som helst. Och jag är precis som du väldigt förtjust i mycket av linnet, lakan, kuddar etc. Det är fantastiskt!

Vilka fina bilder :)

Kram Jenny

Stjärnor & Champagne sa...

Haha ja man undrar ju hur fransmännen är. Men det är så lång leveranstid om dom nu inte finns i butik. Varför var dom så duktiga förr kan man fråga sig...Alla dukar, lakan.

Kram Anne

Dona blogg sa...

Vilka vackra lakan! Otroligt vad de kunde kvinnorna före oss..
Ha en fin dag!
/Pernilla

me and alice sa...

Hej du kvinnan med det vackraste namnet av alla!!!
Visst är det otroligt vackert med gammalt linne. Vilket enormt hantverk det är!!! De kvinnorna måste verkligen vara glada när de ser att det finns de som vårdar deras verk så ömt!!
Ha en underbar dag!!
Nu blev jag nyfiken vad du hittat på för roligt!!
Kram på dig! /Susanne

Gnistrande snö sa...

Mmm vilka härliga bilder!

Jag älskar gamla textilier, kulturhistoria på hög nivå, vilket makalöst handarbete, vilken kavlitet och ack så vackert!

P.S Din blogg är full av inspiration, blir lika glad varje gång jag kikar in här. Tack för att du delar med dig!

Kram
Katarina

Elsa och Helena sa...

Jättefint gammalt linne och så vackert med ljuset silandes igenom.
Kram Helena

Gårdsromantik sa...

Visst är det vackert med gamla textilier.

Är den en mässa Antik och Kuriosa?

Kram Maud

Rita sa...

Hi, tried to post a comment a few minutes ago but smething must have gone wrong.
This is the first time I have the chance to visit your blog and must say i love it.
Love the pics in this post- the beautiful linens and the decorations which are so homey and warm.
I love vintage and shabby chic home decor but I'm definitely crazy about ROSES, hence the name of my blog: Rita's Shabby Chic Rose
I'll be delighted if you visit even if only for a quick peep. You'll find me at http://ritashabbychicrose.blogspot.com/
I love visits and love even more reading comments. Do you not?
XXX
Rita

Lenas trädgård sa...

Verkligen viktigt att ta tillvara på dessa handgjorda underverk! Ingen sitter nu och gör sådant, min mormor o mamma har sytt, broderat, virkat i massor. Först när man fick i present, så la man in in i skåpen, "sen" tänkte man. Men det tog tid för mig att uppskatta o värdera allt detta. Sedan flera år ÄLSKAR jag allt gammalt vackert - både i textilier, möbler, och pynt... Vill ha allt av det du visar! Så underbara ting!
Hösthälsningar med avund Lena

StrandviksVillan sa...

Vad har du nu på gång...?

Tack för att vi får se dina ljuvliga bilder!

<3 Ann-Christine