torsdag 31 maj 2012

Efter önskemål!

 Även girls som jobbar på Folktandvården gillar förstås kakor!
Detta var det önskemål om att lägga ut recept på...


TWIXKAKOR

ca 20 kakor

Ugnssäker form ca 20x30

Botten;
 4 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
125 g rumsvarmt smör

Kola;
175 g smör
2 dl socker
3 dl grädde
0,5 dl ljus sirap
Garnering; 200 g mjölkchoklad

Ugn; 175 grader

Blanda ingredienserna till botten, (smöret ska INTE smältas!).
Tryck ut degen i formen och grädda 20 min.

Rör ner alla ingredienserna till kolan i en stor kastrull. Koka 40-45 min på låg värme, (gör kultestet för att kolla om kolasmeten är färdig, lite lagom seg ska den vara)
Bred sedan ut kolan över botten och ställ kallt medan chokladen smältes över vattenbad. Bred ut den smälta chokladen ovanpå kolasmeten.
Ställ svalt.
Efter ca 30 min kan du ta ut kakan och göra mönster med en gaffel i chokladen.
Vänta inte för länge med att skära kakan i lämpligt stora rutor för sedan blir den för hård!

Förvaras i frys och tas fram ca 20-30 min innan servering.

Godiskaka, som kan vara lite smulig i botten men ack så god!

NJUT!


5 kommentarer:

Sussi sa...

Oj vilken mysig pysseldag the Folktandvård Ladies verkar ha haft hos dig! Skulle gärna varit med!
Och klart att de ska få receptet på godiset...och nu fick jag det också! Tackar!
Kram
Sussi

Casa of Mia sa...

Åh så gott, kram

Mamma C sa...

Jisses så gott.
Kram Mamma C

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Tjingeling!
Det vore nåt att fresta med, här i helgen.
Tror jag ska byta ut helggodiset mot detta:)
Ha en finfin helg.
Kram Anette

dianasdrömmar sa...

Älskar dessa kakor :) kram Diana