tisdag 7 augusti 2012

Mera av Öland



Så var det det där med Öland.
Mycket att se och uppleva.

Här kommer ett litet bildregn med små smakprov på vad vi gjorde.

I Bredsättra finns Ölands Cafè och Karamellkokeri.
Rekommenderas.

Här kunde man vissa tider se karamellkokeri live och den dagen vi kom var det trångt och varmt.
Dock syns det inte på dessa bilder att "köket" var fullt för när "kokeriet" var nästan slut sprang alla in i butiken för att fylla strutar med egna val av fina karameller.
(Så köp era strutar först!)



Helt plötsligt blev det visst bara vi kvar och en perfekt utsikt också!
Och tid att sitta i fina sofforna och mumsa godis och njuta...




Det tävlades på fyra hjul också.
Vilken pappa som vann förtäljer inte historien, men en hård kamp var det!



Korna utanför dörren fick också mat.



Väderkvarnar klättrades upp i...


Gillar man Paradisverkstans underbara keramik och skapelser är det inte dumt att även besöka deras outlet i Färjestaden med lite lägre priser.
En ljusstake som syns ovan köpte jag redan tidigare i somras.
Älskar dem.
Skulle vilja fylla på med fler, nästan som karameller...





Västra kusten är ett magiskt ställe, (vet faktiskt inte vad det kallas för egentligen!)
Här ska man inta sin kvällsmat och se solen spegla sig i havet.
Eller som de som satte sig en bit bort från oss, ta med boken och en flaska rött och bara njuta av stillheten och den mäktiga naturen.


Byrums raukar fick förstås ett besök.
Ännu en plats som tar andan ur en...

Bor man på norra ön måste man ju klättra upp i Långe Erik.
Inget för den höjdrädde.



Trollskogen med spännande hytter för barnen att lära sig om djur och natur...


Det blev även sol och bad på Böda.


Mysig potatisskalning i morgonsolen innan dagens utfärd.


Minns ni sagoslottet i Borgholm med alla stockrosorna? De vällde ut genom grindar och murar och innanför var det som en dröm av dem...
Jag säger bara VACKERT.


Inredningsbutik i Borgholm med grymt mycket fint.
Möbleri Mittbrodt`s & Inredning.
Innergården vara bara så charmig...



Swedish Hasbeens som hade supergullig husvagn uppställd på Borgholms torg.
Här fanns snygga träskor...


Och så förstås lite mer av havet,
som är närvarande överallt på denna ö...


Ja, det var ett smakprov.

Trevlig kväll på er!


8 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Åå vad mycket härligt ni har hunnit med! Vackert väder har ni också haft!

Ha en fin onsdag!
Kram,
Regina

Anonym sa...

Visst har vi mycket härligt här på ön kul att du varit Färjestaden oxå ...men som sagt för mig åker ja till västkusten till helgen ...längtar efter dottern ..kram

Inspiration i vitt sa...

Hej Mariette, jag njuter av dina bilder på det finaste ställe som finns i mina ögon. har besökt alla platser du visar och varit på mitt absolut favoritställe i år igen, nämligen Böda sand. Jätte fina bilder på dig och din familj. Kram på dig/Ingela.

Mamma C sa...

Härliga bilder från ett vackert <öland som har så mycket man vill se.
Kram Mamma C

mammaxtre sa...

Vilka otroligt fina semsterbilder.På Öland har jag aldrig varit,tyvärr.

Ha det gott

Anonym sa...

God morgon ! Om du fortfarande e kvar på Öland ett tips besök Gårdby Kafe´& Lanthandel i Gårdby på östra sidan av ön ....rakt över från Färjestaden....Ha en bra dag !!!!

Limestone by the Sea - Victoria sa...

Härliga bilder från min älskade ö. Vårt sommarparadis ligger på norra öns västra kust, så vi njuter av solnedgången varje kväll. Kram Victoria

Malin`s Diner sa...

Hej,

När jag ser dina bilder vill jag att det ska vara maj igen, så jag har hela sommaren framför mig. Gillar inte att idag var min första dag på jobbet. Känns ganska tungt faktiskt.

Men men, har mycket kul att se fram emot. Ska till Formex nästa helg ju. Vi har nu registrerat företag och tagit kontakt med leverantörer. Har du något att rekommendera mig? Något som är superfint och där allt i kontakten med leverantören fungerar bra?

Kram Malin