lördag 12 juli 2014

En somrig god sallad som rekommenderas!


Sommarsallad med getost kanderade pecannötter och jordgubbar...
 
Godkväll på Er!
 
Här sitter jag i uterummet med tända ljus och regnet smattrande mot taket, vatten utanför fönstren och en sommarblommande trädgård. Så bra man har det!
 
Vi har precis avnjutit en god lördagsmiddag bara familjen och det är helt enkelt så mysigt tycker jag att bara vara vi också. Jag har inget behov av att umgås jämnt och ständigt. Jag tror man får sin beskärda del av att just umgås när man jobbar i butik och jobbar sex dagar i veckan.
 
Ikväll blev det örtkryddat kött, potatis i ugn, kall sås med bla turkisk yoghurt, majonäs, citron och oliver mm, smörstekta kantareller och en somrig sallad som jag tycker ni ska prova för jordgubbssäsongen går mot sitt slut tro det eller ej.
Visst kan man fortfarande köpa dem men då de börjar sina börjar också priserna stiga igen.
Vi har sålt jordgubbar hela sommaren och det är lyx att ha med sig hem varje dag!
 
Ikväll hamnade de bla i denna goda fräscha sallad.
 
Prova den gärna den var supergod!
 
 
Receptet kommer från Leva & Bo.
Jag har dock tagit lite vad jag hade och vad jag kände för och valde bort en del ingredienser. Man måste ju inte följa ett recept slaviskt...
 
Så här gjorde jag...
 
 
Getostsallad med jordgubbar och nötter
 
Kanderade nötter;
1 näve pecannötter, eller så många man nu känner för!
ringla över lagom mängd flytande honung, jag hade ca 2 msk
2 msk råsocker
1 krm kanel
1/2 krm cayennepeppar
 
Sallad av olika sort
1 avacado
getost att strössla över
jordgubbar
sockerärtor
lite myntablad
olivolja
lagrad balsamvinäger
flingsalt och lite nymald svartpeppar
 
Nötterna;
Sätt ugnen på 225 grader
Blanda alla ingredienserna på en plåt med bakplåtspapper. Rosta sedan i mitten av ugnen ca 6 min. Ta ut och rör om så att nötterna blandas med sockret.
Låt kallna och bryt sedan i bitar.
 
Lägg salladen på ett fat med skivad avacado, skurna sockerärtor, mynta och halverade jordgubbar. Smula över getosten. Droppa på olivolja och balsamvinäger. Krydda med salt och peppar och lägg på nötterna (som blir grymt goda!!)
 

 
Nu ska jag rusa in till försnack på fotbollen.
Jag har varit fast i detta fotbollsdrama denna sommar...
Trevligt när familjen gillar det tillsammans och inte bara mannen som sitter där...
 
Ha en fortsatt fin kväll!
 
 
KRAM

Inga kommentarer: