måndag 27 april 2015

Kalasdags och lite recept.


 
Hej denna soliga fina eftermiddag!
 
Vi har fyllt på i butiken med nya sköna blomster som fikon, citrus, olivträd, Mårbacka pelargonier...ja en massa olika blommor som är av sorten man längtar efter nu...
 
Blommor och växter som är föraning av varma tider...
 
Mmmm....
 
Igår var det grått och regnigt över vår del av landet men det gjorde inte mig nåt för jag stod i köket hela dagen och fixade med kvällens kommande kalas.
 

 
Jag rekommenderar er verkligen att baka detta brödet.
Det är så gott och passade middagens lite italienska stuk eftersom det var lasagne det bjöds på.
 
Brödreceptet hittar ni här!
 
OBS; tittar ni på bilderna i det inlägget ser ni att storleken skiljer rejält och det beror på att i receptet står det inte att bröden ska jäsas två gånger. Bara en. Men denna gången jäste jag två gånger.
Funkar alltså utmärkt vilket som.
Brödet kommer från Monika Ahlberg. 
 

I brödet gömmer sig soltorkade tomater, svarta oliver, paprika, lök...Och så lite olivolja och flingsalt mm så blir det så gott!
 
 

 
Här har vi en liten herre som serverar sig hamburgare...
 


Mitt favoritrecept på lasagne kommer här också!
 
Bolagsvillans favoritlasagne
 
Lasagneplattor, så många som passar formen
500 g blandfärs
smör till stekning
1 gul lök
1 burk krossade tomater
3 msk tomatpurè
2 msk chilisås
1 stor kötbuljongtärning
1-2 vitlöksklyftor
salt och peppar
 
Bryn färsen i stekpanna och låt det få fin färg. Låt den finhackade löken fräsa med en kort stund. Tillsätt tomatpurè, chilisås, smulad buljongtärning, vitlök, tomatkross, salt och peppar och låt puttra på svag värme ca 30 min.
 
Béchamelsås;
5 dl mjölk (ej lättmjölk!)
3 msk vetemjöl
2 msk smör el margarin
100-150g gram vällagrad ost
(jag brukar göra en och en halv sats av detta faktiskt för vi vill ha det såsigt/krämigt)
 
Till kalaset igår gjorde jag detta recept gånger 5! Och ännu mer sås...
 
Vispa ut vetemjölet i lite av mjölken. Koka sedan upp resten av mjölken med matfettet och tillsätt det utrörda mjölet under omrörning.
Låt koka sakta på svag värmen under omrörning då och då under 5 min.
Smöra formen lätt.
Häll ut hälften av såsen i formen och varva sedan plattor med färs och avsluta med plattor och ovanpå det sås...

OBS; Glöm inte smaka av både sås och färs innan du varvar allt!
 
Gratinera mitt i ugnen i 200 grader i 30 min.
Servera gärna med en god sallad och ett gott bröd.
Lite kex och en brieost...
 
Och efterrätten då...
 
Den hittar ni här.
 
Det var vår meny för igår.
 
Kram från mig!


Inga kommentarer: