tisdag 10 maj 2016

Drivvedshänge, pelargonier och tulpaner.


Drivved på snöre...
Naturfärgade...



Testar att hänga den i detta trädet som snart blir fyllt av lila syren blommor...

Som ni ser är de ganska långa de här drivvedshängena och fina och rejäla med tyngd.

Finns i nätbutiken.


Just nu är det verkligen magiskt ute med alla dessa blommande träd.
Som en sagovärld av vackert.


Att pelargonier inte längre är en mormors blomma är ju ingen nyhet direkt.
Jag älskar pelargonier och har dem alltid hemma i både Mårbacka form, i häng variant i balkonglådan och sedan gärna ett gäng vita i någon kruka också...Det är mina personliga pelargon favoriter.

Men så är det ju det där med doftpelargonier...
Älsk på dem också. De har vuxit i värde för mig.

Doftar alldeles ljuvligt och har en egen magi.

En doftpelargon "Mosquito schocker" står nu planterad i vackraste pelargon krukan och "en evig klassiker att älska för livet kruka", nämligen Sturehofs krukan.

Krukor som verkligen är ett fint hantverk.


Om just denna sort står det så här;

"De starkt citron och tallbarrsdoftande bladen lär vara myggornas och knottens fiende. Gnid in utsatt hud med ett blad för att slippa angrepp, eller sätt några i en vas på utebordet.

Kulturväxt med doft i blad för njutning, bak och matlagning."

Visst är det häftigt att en blomma kan vara så mycket mer än bara en blomma!


Buddha i min trädgård hemma.


Så glad för lökarna jag petade ner i jorden i höstas.
Dessa lila ser ut så här mitt på dagen när solen är som hetast. Sen ställer de sig med vackra spetsiga raka toppar när kvällen kommer...Liljeblommande tjusiga skönheter.
Har tyvärr inte deras namn i huvudet men finns nog (förhoppningsvis!) sparat i min trädgårdsbok hemma om någon skulle undra.

Och med det önskar jag er en riktigt skön tisdag!

1 kommentar:

Meta sa...

Det är häftigt med de där lila blommorna de lyser så fint i kvällssolen.
Ha det gott i solen
kram Meta