tisdag 27 december 2016

Grönkålssallad med parmesandressing och tranbär


Jessica Freijs Grönkålssallad med parmesandressing och tranbär...

Ja den såg jag när hon lagade den på Nyhetsmorgon en söndag innan jul och den såg så god ut och till min lycka hade mamma gjort den till julfirandet igår på Annandagen.

Receptet har vi hittat här;


Och här kommer det också!

Grönkålssallad med parmesandressing och tranbär

70 g naturella macadamia nötter (hittades inte här så mamma valde då att ta valnötter istället vilket funkade bra det med!)
1 dl majonäs
1,5 msk dijonsenap
1,5 msk äppelcidervinäger
0,5 msk ljus soya
1 stor vitlöksklyfta
2 dl finriven parmesan
250 g grönkål
1 dl torkade tranbär

Ugn; 200 grader
Lägg nötterna på en plåt och rosta i 5-8 min tills de är gyllene.
Rör ihop majonäs, dijonsenap, vinäger och soya.
Pressa i vitlök och tillsätt parmesan.
Rör om.
Riv ner små blad av grönkål, allt utom stjälken!.
Blanda ihop grönkålen med dressingen och blanda ordentligt!
Hacka nötterna och strö över. Toppa med tranbär.



Rekommenderas verkligen!


Visst är det riktigt mysigt att få fira jul när det är så mörkt ute...
Tända ljus, duka upp till kalas och umgås...

Igår drog ju stormen Urd in och det kändes så där läskigt ovisst inför kvällen/natten som det gör när de varnar för storm...
Vi brukar ofta ha otur med något som händer hemma hos oss, men 
vi klarade oss bra igår i alla fall och det var så skönt att vakna idag morse och ha ström...
Fast några vändor var jag uppe i natt för det var ett fasligt gnisslande oljud som gjorde det omöjligt att sova...
(så jag lär nog somna gott i kväll!)


Himla synd att inte julen är lite längre tycker jag...
Jag hade gärna myst i några dagar till...



Nu laddar vi om för nyår.

Och i nätbutiken har jag fyllt på med rea.
(samma gäller så klart i butiken också)

Hoppas ni haft en härlig jul och kanske tom får njuta av lite lediga mellandagar,

//M

Inga kommentarer: