fredag 30 december 2016

Tack 2016!


Kära 2016,

det här är en liten hyllning till dig.
Nästan som ett kärleksbrev.

Som med alla kärlekshistorier så innehöll du både glädje och sorg.
Glada dagar och tunga dagar.
För det är ju så livet är, på gott och på ont.
Och för att förstå de lyckliga dagarnas fulla värde så måste man ju också ha varit i de ledsna.
Tack 2016 för att du bjöd allra mest på de förstnämnda.



I januari älskar vi tulpaner.
Bakar semmelkladdkakor och åker till Norge på skidresa.
Första gången i detta grannland för mig och jag blir helt tagen av naturen där...

Vintern är magisk vackert. Som ett riktigt sagolandskap.




I februari fyller vi år - alla vi syskon.
Jag fyller 43 och så klart måste man fira så länge man får leva!



Mars.
Påsken kommer tidigt.

De blå porslinsäggen blir en riktig storsäljare detta år...



April.

Den första rabarberpajen bakad på egna rabarber blir gjord redan första halvan i april.
Sommaren kommer på tidigt besök och det blir grillpremiär och lycka av uteliv.


Maj.

Åh underbara maj...

Olivia konfirmeras och mamma fyller 70 år.




Juni

Sommarutflykter. 
Jobb.
De älskade grillkvällarna vid vattnet och ett sommarlov som ligger redo att intas...

Livet är lyckligt, så där så det känns långt in i hjärtat...


Juli

Bästa månaden!

Vi börjar semestern med Gotland.
Åh vad jag blev kär i denna vackra ö...









 *Foto Evis Renander*

Och så gifte vi oss.
30 juli 2016.
En av de största finaste dagarna i mitt liv...





Foto; Olivia



Augusti

Sensommarkärlek
 på så många sätt...

Kransarnas tid börjar så smått och jag minns så tydligt att jag aldrig vill lämna känslan av sommar...
Den lyckligaste känslan...



September

Dags att kliva in i hösten.
Att frossa i naturmaterial och nya möjligheter i butiken.
Och att vänja sig vid joggingrundor i mörkret som kommer krypande mer och mer, tidigare och tidigare...
Och jag vill verkligen inte stänga dörren till allt som nyss var...
Men som med varje år så vänjer man sig...
Och det blir mysigt med allt ändå, men jag lever med den eviga längtan efter ljuset.
Det gör jag.



Oktober.

Blommor, inredning, Allhelgona och planer och förberedelser inför julen i butiken.
Så brukar oktober vara.

Men det blev också ett avbrott i vardagen och en ledig helg (!) med en tur till Stockholm och ett barndop.

Och det är lyx när hyacinterna kommer för första gången för säsongen...



November

Mysiga pysseltider och pysselkvällar i butiken...

Det är mest jobb som står på agendan denna månaden...
Mannen är bortrest från november till julafton så han jobbar lika mycket...

Till julens härliga hör ju inte bara blommor, längtan och förväntan utan även alla julens dofter och smaker som i det man bakar och lagar.
Det blir många mjuka pepparkakor i år och några omgångar lussebullar.
Glöggmys och tända ljus lyser upp kvällar ihop med alla tända stjärnor som tindrar mot mörkret.




December

Vi får extra härliga pepparkakshus i år skapade av Olivia och de får hedersplats på sidobordet i matrummet.


Mycket kransar och sånt jag älskar att hålla på med innehåller så klart december också.


Nedräkningen till jul är alltid fin och snart brinner även det fjärde ljuset.


Pyssel hemma är något jag alltid önskar jag skulle hinna med mera, men man kan inte få allt och det gäller att hitta ett sätt att nöja sig.
Det finns ju som sagt mer eller mindre hektiska månader också...





När man summerar ett år är det ganska roligt att se vad som gillats mest i bildflödet utav det man lagt ut från januari till december.
På instagram 2106 var detta mina mest gillade bilder.
(ett roligt program på nätet som plockar ut de nio mest gillade bilderna och gör ett collage av dem)

Kärlek och blommor blev de nio mest gillade.

Så.

Med det...
vill jag vill önska er ett riktigt Gott slut och ett Gott Nytt År.

Kanske kikar jag in här imorgon igen.

Men i vilket fall som helst.
Tack till er som läser här, gillar, handlar i butiken och gör det möjligt för mig att driva min butik.
För vänlighet och godhet.
Sånt man skulle önska mer av i denna värld...


Jag hoppas vi alla kan få ett riktigt fint 2017!

Kram Mariette

Inga kommentarer: