söndag 16 april 2017

Påskaftons maten och blommor till bords...


Hej.

Här kommer lite bilder från Påskafton.

Jag måste erkänna att jag är väldigt trött idag... Ingen energi alls.
Får ta och pigga upp mig nu helt enkelt för det här duger inte.
Snart är det påskäggsjakt och "rest gäster" nämligen.

Vädret igår var snöblandat regn men inne blir det ju alltid mysigt med god mat, blommor, tända ljus och sällskap.
Sånt som sätter stämningen helt enkelt.

Och att jobba igår var en härligt rolig dag så det kunde inte varit bättre (bara vädret då..)😄



Dukat till kvällens påskmiddag.






 Jag hade bla gjort en räkcheesecake som jag hittat på Jennys Matblogg och den var riktigt god!

Receptet har ni här;

Jennys Räkcheesecake

250 g kavring
100 g smält smör

5 gelatinblad
400 g philadelphiaost
3 dl creme fraiche (34%)
1 rödlök finhackad
1 burk röd stenbitsrom
500 g räkor med skal
2-3 msk finhackad färsk dill
1-2 msk nypressad citronsaft
salt och peppar

Dekorera med ägg, räkor, dill eller vad du tycker är fint!

Mixa brödet i en mixer, smält smöret och blanda ihop med brödsmulorna.
Rör tills degigt.
Fördela i en form med löstagbara kanter ca 24 cm i diameter, platta ut och ställ kallt.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min.
Rör ihop philadelphia ost och creme fraiche.
Finhacka löken (ta en halv om löken är stor).
Skala och hacka räkorna.
Rör ner i creme fraiche smeten och vänd sedan ner finhackad dill, citron och rom.
Salta och peppra.
Krama vattnet ur gelatinbladen och smält på svag värme tills de smält samman.
Vänd ner och rör om i smeten tills väl blandat!
Lägg på smeten på kavringsbotten och ställ kallt gärna tills dagen därpå.
Dekorera innan servering.



Kvällens efterrätt var Nutella semifreddo som påskpimpats lite.

Recept här.


Servera med en hallonsås!
Det blir den perfekta smakbrytningen till denna efterrätt.



Vi hade lite knytis så jag hade inte gjort allt.
Den goda Janssons Frestelsen var en variant på Leif Mannerströms och den hade vännerna bla med sig. Sååå god.


Romsåsen som är perfekt till lax hittar du här.



 Det känns alltid festligt och är så fint för ögat också, att duka upp med mycket och i olika färger.


Mätt blev man och idag vaknade vi till sol och ingen snö.
Tack för det!

Nu ska jag plantera några vildhallon jag fick igår.
Sen kanske jag ska hjälpa målarna i garaget...😊

Fortsatt fin påsk!

Inga kommentarer: